Dagje buiten Nice

7 oktober 2022 - Nice, Frankrijk

We hebben een auto gehuurd en die moet vandaag worden opgehaald.      Eerst naar de agence ,waar we om te beginnen de sleutel problemen mee hadden,  om de sleutel voor de garage op te halen. Het is een 10 minuten lopen en we vertrekken even over 9. Even zoeken, de nummering van de huizen in de fraaie avenue waar ze zitten  is niet al te duidelijk,  maar we vinden het en de sleutel ligt klaar. Dan verder naar het station en onderweg proberen we een boekhandel te vinden, of niet aanwezig of nog dicht tot 10 uur. De Nicois lezen kennelijk niet erg veel.

De autohuur kost de nodige moeite::, extra chauffeur, mee naar buitenland, afvullen of leegrijden en een  printer die stokt. Bijna 3/ 4 uur later hebben we , een zeer chique Japanner met uitstekende "tomtom" en gaan we op weg naar Fondation Maeght in St Paul de  vence.  Does rijdt en ik navigeer   het is verrukkelijk weer en de weg kronkelt door piepkleine dorpjes omhoog.  Op het parkeerterrein precies 1 plek voor onze bolide. Het gebouw en de tuin van de F.M is weer prachtig.   Veel Miro, Giacometti en Chagall en verder nogal wat, mij absoluut niet erg aansprekende abstracte kunst. We drinken er een kopje koffie en gaan dan naar St Paul de  Vence,  waar ik voor de Lunch geboekt bij Le Tillieul een heel prettig restaurant, waar we voortreffelijk lunchen. Dan een kleine wandeling door het stadje.Gelukkig is het naseizoen,  want je kunt hier, denk ik, in de zomer over de hoofden lopen, nu hoor je nog redelijk wat Amerikaans, maar dragelijk!! Dan rijden we naar Antibes, met het plannetje het Picasso museum te bezoeken, maar parkeren blijkt volkomen onmogelijk, dus rustig weer langs de jachthavens(  er ligt hier werkelijk voor miljoenen/miljarden,  bizar) terug naar Nice  we gaan even de enorme Grieks Orthodoxe kerk bekijken en kunnen dan  vlak daarnaast bij een traiteur lekkere salades kopen voor ons avondeten.  Na onze chique lunch is dat wel voldoende. De tomtom wijst ons werkelijk voortreffelijk de weg door het 1 richting Nice en we komen bij de garage van ons appartement  waar je met een lift in rijdt en ik op wat knopjes moet drukken en dan de deuren pal voor mijn neus zie dicht gaan. Dus Does alleen  naar beneden en ik de lift weer naar boven krijgen en ook naar beneden. Het lukt allemaal en we komen weer heel prettig thuis.  Ee  heel rustig avond