Dagje naar de kust

10 oktober 2022 - Genua, Italië

Voor het ontbijt gaat Does opzoek naar een bakker en wat blijkt letterlijk onder ons app( dat overigens op verd  5 van 8, in een fraai oud huis zit en waar de minilift in het trappenhuis is geperst)zit een bar annex pizza.... die foccacia verkoopt. Het is maandag en dan zijn alle musea palazzi etc dicht en dus gaan we met de auto op stap. Slechts 30-40km hiervandaan liggen een aantal prachtige plaatsjes aan de kust, dus een prettig doel   We halen de auto uit de parkeer garage ( rib uit je lijf😪🤪we schijnen korting te hebben, maar dan nog) en om er te komen lopen we langs het schitterend havengebouw uit de 12e eeuw. Het is ooit gebouwd door een broer van Simon Boccanegra en werd in de 15e eeuw  de Bank van Sint Joris waar tot 1797 de Genueese munt  werd geslagen. Het is schitterend  trompe l'oeil geschilderd , en dat blijkt voor ons in de loop van de dag een "eye-opener" 🤪🤪 te zijn. Zie verder op in de blog. Genua heeft ong 800.000 inwoners en het verkeer valt ons eigenlijk best mee, we rijden de stad uit in oosetijk richting, met als eerst doel het stadje Camoglio( huis van de vrouwen) zo genoemd omdat de mannen vissers waren en zij de touwtjes in handen hadden, ( vind ik voortreffelijk) in de gidsjes wordt het dorpje geprezen om de trompe l'oeil geschilderde huizen. We vinden vrij makkelijk een P , maar zien weinig bijzonders, wel een schattig haven kommetje. We klimmen een fors eind omhoog , maar het lijkt allemaal niet op de verwachte pittoreske huizen . Nu ja pech, gewoon verder ,maar dan blijkt dat het plaatsnaambord meer een gemeente aanduiding is en na een aantal kilometers gaat een enorme haarpin weg naar beneden en het begint ons te dagen. Op bijna alle huizen zijn nepramen geschilderd en prachtige namaak stenen( zie foto's) geschilderd. We parkeren vlak bij het voetgangers gebied en lopen naar het water. Het ene nog mooier gedecoreerde huis na het andere.  Echt heel bijzonder. Ook een prachtig plekje om te lunchen, maar wat te vroeg en dus weer slingerend omhoog en oh wat zijn er veel prachtige huizen en wat een verrukkelijke NEP. Op naar Rapello, ook al zeer positief beschreven in de gidsjes. We vinden wederom een uitstekende P én lopen het stadje in. Prachtige haven maar de boulevard trekt ons niet om te lunchen en dus vinden we in een klein   (in al deze plaatsjes inclusief Oud Genua zijn alle straten steegjes) steegje een kleine posteria waar we heerlijk lunchen  mosselen voor mij en ansjovis voor D,  vooraf en dan Fritto Misto (w) en spagetti alla volgone( D). Zo eenvoudig en voortreffelijk. Er is ook nog een wijnwinkel op de hoek, die ons 1 minuut voor sluitingstijd(14.00uur) 2 flesjes voor vanavond verkoopt . Op naar Portofino,  deze kust is zo adembenemend mooi , je wilt wel eindeloos blijven kijken en bovendien is het half bewolkte weer boven de azuur blauwe zee, met van die zonlichten echt onbeschrijfelijk. Ik begrijp heel goed, dat heel veel schilders die eindeloos probeerden vast te leggen

Portofino is een schattig plaatsje, ik vind het wel een beetje te toeristisch,  maar het haventhe is een beauty en overal, werkelijk overal van die beschilderde huizen. Verder hebben ze aan het van de 18e /begin 20e eeuw wel een krankzinnige voorkeur voor torentjes gehad. We genieten  Dan via de ons bekende SS1( de tomtom wil ons,steeds naar de autoroute hebben, vlugger maar wij willen mooie vergezichten, en Does stuurt geroutineerd door de hairpins,  terug naar G.  de parkeergarage is snel gevonden en op de hoek van de straat slaan we heerlijk kaas in hij de traiteur. Avondeten.

Het was een uitermate fraaie dag.

Morgen Genua, dat wordt veel lopen maar met de door mij verfoeide wandelstok zal dat lukken

1. Juul:
    10 oktober 2022
    Dus dat je geen pasta eet is bij deze dus nu van de baan!!!!
  2. Lot:
    10 oktober 2022
    Wat weer een heerlijke dag! Geniet nog even daar! Veel liefs
  3. Inez:
    10 oktober 2022
    Duidelijk een heel mooie dag!