Heerlijk in Nice

6 oktober 2022 - Nice, Frankrijk

Prima geslapen na een lekker warm bad gisteravond, want dit prima appartement blijkt een bad te hebben  hoera

We staan rustig op, Does haalt een stokbrood,kaas en Danone en we gaan heerlijk in onze glazen balkon ontbijten en daarna tot 10 uur handwerken. Vandaag wordt het verder rustig Nice bekijken en we beginnen  naar beneden te lopen naar de oude stad en dan door naar de zee.  Windstil schitterend blauw en een heerlijk kopje koffie aan de boulevard is een prima begin. De straten en straatjes zijn heerlijk om door te wandelen en we lopen weer wat omhoog om de kathedraal te bekijken. Vlak daarvoor een sublieme kaas winkel, maar een hele dag kaasjes mee slepen lijkt ons geen goed idee, dus vanmiddag er weer naartoe,zeggen we.!!

Dan de kathedraal ,die wordt In de gidsjes omstandig beschreven, maar ik vind het vreselijk protserig laat 18e eeuws gedrocht. Dan gewoon een huis/paleis bekijken. Het palais Lascaris  is ern juweeltje ,het plafond on het trappenhuis is schitterend en het hele gebouw is verrukkelijk met daarin ook nog een schitterende muziekinstrumenten verzameling. We genieten. Dan besluiten we om achter langs de kasteelheuvel naar de "Jacht"haven  te wandelen. We Schrikken ons rot van een enorme knal precies om 12 uur. Het blijkt een schot te zijn dat elke dag gelost wordt sedert 1862 omdat een rijke engselman er de pest aan had als zijn lunch te laat geserveerd werd.  Goed    wij dalen af naar de haven waar krankzinnige "jachten" liggen  en vinden een verrukkelijk eethuisje in een zijstraat waar zo te zien alleen lokalen komen eten.   De afstanden zijn echt niet heel groot dus wandelen er weer terug om naar het musee art moderne,  waar een grote tentoonstelling van Niki de Saint Phalle blijkt te zijn. Interessant  en het gebouw is schitterend ,met een grandioos dakterras. We willen nog wat aan de andere kant van de oude stad zien en nemen even de tram. Lopen dan maar de Opera, daar blijkt vanavond een ballet te zijn met muziek van Rachmaninov en we besluiten er een kaartje voir te kopen. 2e balkon dat wel . En dat betekent ook dat we niet uit eten kunnen voor 8 uur.  Dus wijn met kaas thuis en die kaas willen we kopen in de prachtige kaaswinkel van vanmorgen.  ( gaat pas om 16.00 weer open,) dus eerst lekker een kopje thee op een terrasje .  De kaasman is blij ons te zien    Thuis heerlijk wat borduren, onze meer dan verrukkelijke kaas met stokbrood oppeuzelen en tegen half acht op weg naar de opera.  Het gebouw is niet heel bijzonder ( midden 29e eeuw) maar het ballet is waanzinnig, niet eenvoudig om te begrijpen, titel is "Demons et Merveilles" Het orkest uitstekend en na de pauze een pianist, die een pianoconcert van Rachmaninov uit zijn mouw schut. We zitten gebiologeerd te kijken en te luisteren.     Onder de indruk lopen we weer het prettig korte stukje maar huis . En nu in een lekker warm bad.

1. Bobo:
    7 oktober 2022
    Wat geweldig hebben jullie het! Fijn dat het lopen redelijk gaat. En leuk dat ballet.
    Nikki de saintphalle, heel herkenbaar, maar echt mooi?
  2. Willemien:
    7 oktober 2022
    Nikki Saint Phalle nee, ik vind het interessant maar beslist niet mooi, eerlijk gezegd was het gebouw het fraaiste aan het museum