Naar Nice en Genua

5 oktober 2022 - Nice, Frankrijk

Een advertentie in de NRC in juli deed me bedenken dat ik graag nog eens naar Nice en Genua zou gaan en Does was onmiddellijk voor dit reisje te porren en zo bracht Juul me vanmorgen tegen 8 uur naar het station in Bilthoven om de trein te nemen naar Utrecht, waar ik Does op perron 11 trof en we samen, lekker 1e klas naar Rotterdam reisden.

De thalys kwam keurig op tijd en ondanks een trein staking in België reden we zonder vertraging en onder het genot van een prima ontbijt naar Parijs. Daar moesten we de RER trein nemen naar het Gare de Lyon wat al met al iets minder dan een half uur duurde.  We wilden dit timen omdat we op de terugweg maar 1uur voor de overstap hebben. Nu hadden we heerlijk ruim 2 uur en konden we op een prettig terras tegenover het Gare in de warme zon een salade met een perit chablis nuttigen  . Verrukkelijk begin van ons tochtje. Dan in de TGV naar Nice. Zeer ruime stoelen en fraaie landschappen vliegen voorbij. Met een minuut of 10 vertraging komen we in Marseille en dannis het nog 3 uur langs de kust naar Nice. De avond valt snel we zien nog even de zee vlak voor  Toulon en nu dus rustig( de TGV is nu een gewone trein ) richting Nice waar we tegen 9 30 zullen aankomen. We halen ern sandwich ,spreek het uit op zijn Frans svp met een glaasje rosé  in de restauratiewagen,  dus dat gaat prima .de vertraging die we na Parijs opliepen wordt weg gewerkt en we zijn even over 9 in Nice. Snel een taxi naar het hotel waar we de sleutel van het appartement moeten oppikken.  MAAR nee er is helemaal geen enveloppe met sleutel. De avond balie medewerker , Alain, is zeer behulpzaam en ook desduivels, want volgens hem gebeurd dit vaker. Zowel hij als ik bellen. Antwoord apparaat  brrrrr

Does komt vragen wat de holdup is want de taxi wacht. Dus wij het hotel in  er is nog een kamer, maar zie aan ik word terug gebeld en Madam zal onmiddellijk ( moins d'une heure madame)de sleutel halen, en inderdaad  daar komt ze. Intussen heeft de schat van een Alain ons van thee voorzien.  We worden door de mevrouw naar het appartement gebracht . het is voortreffijk  , ruim, schoon en in ee  beeldige straat vlak bij de oude stad.

Er staat een flesje wijn en zoutjes op ons te wachten ,dus in onze fraaie erker is het heerlijk zitten . En dan blijkt de ruime badkamer ook nog een bad te hebben, dus mijn dag is helemaal goed.