Dag 1

2 juni 2021 - Glimmen, Nederland

Ik rij om klokke 8 uur naar Wijhe. Mijn fiets staat stevig achterop. De nieuwe fietsendrager is werkelijk een enorm genot. Via de goot staat de zware fiets van Jenny ook in een paar tellen er naast. En gaan we op weg naar Groningen alwaar Rosemarijn al op de uitkijk stond en aan kwam snellen. Mag er ook een vriendin mee want het zulk mooi weer en er is een nieuw strand in Delfzijl.? Ja daar kun je natuurlijk heerlijk naartoe als de auto van oma mag rijden!!!!.  We zijn om 11 uur in lauwersoog. Fietsen eraf , tassen erop de fietsendrager in de kofferbak en weg gaan we. De route loopt schitterend langs het Lauwersmeer richting Zoutkamp. Er staat lekker windje wel meestal wat tegen maar och onze " motoren" doen het prima. We rijden over de oude zeesluis Zoutkamp binnen en drinken een verdiend kopje koffie met uitzicht op een oude kalkoven.Dan verder op de saksenroute naar Hauwerzijl waar we helaas een afslag bordje missen en dus een extra rondje van 4km maken.Dus opnieuw geprobeerd en nu gaat het goed. Door het enorm hoge gras is het soms wel wat moeilijk de LA14a bordjes te vinden.Voort gaat het door het schitterende hogeland via Oldenhove naar Garnwerd waar de brug open gaat voor een jachtje opweg naar de stad. We picknicken op een boomstam naast een bijenpension maar geen bij te bekennen . Het jachtje vaart ongeveer even snel als wij met nogal wat kronkels  fietsen en we moeten dan ook weer wachten voor de brug over het reitdiep waar het van Starkenborg kanaal gekruist wordt. Dwars door de westelijke buitenwijken van de stad tot we in bij de Joseph Israëlstraat  komen en ik alles weer herken.  Dan langs het hoornsediep het paterwoldsemeer,met fraaie molen, naar Haren en langs de rijksstraatweg tot we in Glimmen bij een allervriendelijkste b&b komen. Verwelkomt met een  drankje in de tuin. Zometeen naar de appelbergen voor een pannekoek want het gewone restaurant zit vol.

1. Bobo:
    2 juni 2021
    Wat een mooi tochtje! Waarom heet het eigenlijk de saksenroute?
  2. Willemien:
    3 juni 2021