Van glimmen naar Emmen

3 juni 2021 - Emmen, Nederland

Het weerbericht is onweer in de namiddag en dus ontbijten we om 8 uur. Werkelijk een voortreffelijke B&B. Prima kamers en bedden en allerhartelijkste eigenaren. Gisteren deden we 66km en vandaag zal het weer zo iets zijn. Dus op de fiets en dwars door de Appèlbergen naar het zuiden. Een beetje   a la recherche du tempo perdu.In het novitiaat=groentijd  op de fiets er naartoe  waar ook de vindicat foeten zich verzamelden van "markt" voor het 1e jaarsbal. Je voelde je als meisje wel een soort vee voor de keuring. We rijden de saksenroute en ik heb gisteren totaal vergeten een " Saksische Groningse boerderij te fotograferen dus vandaag goed op letten. Namen aantal km moeten we links af en hup een ontzettend mulle zandweg op. Dat werd dus een paar 100meter lopend ploeteren maar gelukkig deed het"knopje" waarmee ik de motor kan laten meelopen en het niet zo heel hard duwen is. Ook Jenny heeft zo'n gadget want anders was dit geen grapje geweest.  Vrolijk voort over goede fietspaden en hobbelige bolle klinkerweggetjes  er ligt enorm veel land braak, zeer tot Jenny's verbazing Maar het is vaak heel venig moerassig. De grondwater stand is overigens prima zoals we aan een fraaie meter kunnen af lezen. Een kopje koffie in de buurt van Zeegse en dan komen we langs een zeer lichtgroen gewas. Gelukkig staat de boer er met zijn trekket bij en vraagt Jenny hem onmiddellijk wat dat is:   Franse worteltjes.  Dat zijn van die ronde bolletjes wortel die je in restaurants krijgt  . Er is ong 250 hectare van in Nederland aangeplant. In Rolde een wat langere stop. Er staan er 2 zeer fraaie hunebedden en ook nog de middeleeuwse Jacobus kerk. Ik schat hem volledig verkeerd in:laat 19e eeuw. Wat een schande. Dan via Gasselte langs het Drouwener zand ( ook al studenten herinneringen,lange repetities van Bragi in de volkshogeschool) naar  Borger. In het exlooerbos staan heel weinig bankjes voor de picknicklunch maar tenslotte gelukkig toch een fraaie plek. Ondertussen meldt de buienradar tegen half 5 onweer in Emmen dus zetten we de sokken er in beetje in en snijden een kleine hoek van de officiële route af. Erliggen  hier kilometers lange kaarsrechte wegen en zo rijden we via Eexlo en Valthe Emmen binnen. Het is wat zoeken naar het hotel waar we allervriendelijkst worden ontvangen en de fietsen gewoon in de gelagkamer mogen staan. "Er mogen toch geen gasten binnen zitten" om met Cruyff te spreken : elk nadeel heeft zijn voordeel. Eén klapje donder maar geen drup regen. De buienradar is feilbaar!! 66.5km. Prima afstand

1. Nette:
    3 juni 2021
    Leuke foto’s!
  2. Bobo:
    3 juni 2021
    Mooie tocht weer! Kom je dan ook langs die heide van Ellert en Brammert?