Tripje naar buiten

8 oktober 2022 - Nice, Frankrijk

De auto staat in de garage via de lift en dat betekent voor Does een forse partij manoeuvreren om hem er weer uit te krijgen. Je miet er echt heel recht voorstaan. Maar het lukt en we gaan op weg naar Eze , prachtige weg over de conische moyene. We zijn vrieg gegaan omdat de toeristen er in horden baar tie komen en dus nog een plekje op de P vlakbij de steile klim naar boven.  De uitzichten zijn schitterend , hoewel het aardig heiig is. We klimmen door de steile straatjes tot we een heel.prettig koffie tentje vinden. Dan nog naar de kerk , somber,  maar het leven daar boven op die berg zal ook niet altijd even vrolijk zijn geweest. Tot omstreeks 1960, water uit tanks en met dragers!!

Dan beginnen de busladingen toeristen de nauwelijks straatjes te bevolken en haasten wij ons terug naar de auto en over nauwelijks bochtige staatjes( de auto is aan de grote kant voor dit doel, maar erg comfortabel) naar de Villa Ephrussi Rotschild op cap Ferat.

Subliem. Gebouwd door de puissant rijke Beatrice Rothschild, die een tijdlang getrouwd was met Ephrussi.  Huwelijk liep op de klippen en toen kocht ze een terrein hier op de Cap. Liet het met dynamiet gedeeltelijk opblazen en dit hius net vooral ook de tuinen aanleggen.ze was bijzonder excentriek. Liet oa haar Poedels met elkaar trouwen en er staan zelfs stoeltjes voor de hond en een aapje.Het huis is prachtig ingericht,  Beatrice had een grote voorkeur voor 18e eeuwse meubels, wandbespanningen etc. De tuinen zijn ook voorbeeldig en de fonteinen spuiten op muziek. Het begint wel te betrekken en we gaan terug naar de auto( ik biets een ritje op een wagentje, scheelt een eindje lopen. Dan terug naar Nicevoir een bezoekje aan het Chagall museum. Prachtig, veel litho's en tekeningen voor boek illustraties.  Ik kopp een mooie uitgave van fabels de la Fontaine.  Dan regent het een beetje en rijden we vlot terug naar het app. Auto recht in de lift , dan gaat het makkelijk.

Thee , borduren, boekje lezen en dan naar de Vietnamees om de hoek, waar we heerlijk eten. De invloed van de Fransen in Indochina zie je hier weer terug, zoals in Engeland India en bij ons Indie= Indonesië.

1. Annabel:
    8 oktober 2022
    Leuk oma! Grappig die stoeltjes voor de hondjes