Dag 2 naar Beieren

4 juni 2022 - Würzburg, Duitsland

We ontbijten om 8.30 want we willen vanmorgen naar  Bamberg, ruim een uur rijden vanaf hier. Het is zwaar bewolkt maar een heerlijke temp. Over de autobaan, saai maar sneller zijn we tegen 10.45 bij de parkeer garage die het dichtste bij de Altstadt ligt. De belangrijkste gebouwen liggen aan de overkant van de rivier heuvel op. Dus  wandelen rustig naar boven en drinken op een rustig pleintje een kopje koffie ( betaalmachine is net nieuw en werkt niet voor mijn INGpas maar Nettie heeft cash) door de fraaie straatjes naar het Domplein.  Het fraaie interieur van de Dom kunnen we niet zien. De deuren zijn dicht voor een orgelconcert,  jammer maar het zij zo.  Aan het Domplein ligt ook de alte , hofhaltung, een bijna dorps aandoende geheel, hier was het vroegere bisschoppelijk  paleis, waar de keizer sliep als jij in Bamberg was, een mooie binnenplaats  met gotische galerijen, van hout met veel bloemen.  Er tegenover staat dan de neue Residenz, uit de 16e en 17e eeuw. We wandelen weer naar beneden   het wordt ontzettend druk in de smalle straatjes en dus besluiten we de stad uit te gaan, over de binnenwegen rustig terug te rijden. Boodschapje bij  de Aldi onderweg en we zitten heerlijk te picknicken op een bankje  langs de weg.

Dan rijden we het dorpje Erbach binnen, waar we op een gigantisch Zistizienser klooster stuiten. Er staat in geen van de 3 gidsen ern woord over, maar Wikipedia brengt uitkomst.

In 1127 gesticht en in de 18e eeuw Zeer grondig hoog barok gemaakt.  Je weet eigenlijk niet wat je ziet zo'n waanzinnig met goud en stucwerk versierde kerk.  Ter meerdere glorie van de prins- bisschop.  We zien er in de Residenz in Würzburg later in de middag nog veel meer van.

Het is even zoeken naar de P van de Residenz , maar dat blijkt het zeker waard te zijn. Eerst een volbarokke hofkapel en dan het paleis in met zaal na zaal met de meest fantastische versieringen, waaronder Tiepolo plafond schilderingen, de spiegelzaal etc. Dat allemaal voor de prins bisschoppen  gebouwd van 1720 tot 1744.De biergarten in de tuin is open en daar rusten we onder hoge bonen lekker uit, Nettie een glas wijn en ik een koel bier(tje) Dan terug naar het hotel, waar blijkt dat  we er niet kunnen eten. Een blessing in disguise, want we rijden terug naar de stad en kunnen op het terras voor de Ratskeller een uitstekend asperge maaltje genieten, met voor ons een va et vient van de Würzburgse jeugd, al of niet in bachelorparty en veel gezang en drank. Erg gezellig.