Reisje naar beueren

3 juni 2022 - Würzburg, Duitsland

Ik ben gisteravond al naar Nettie gegaan, na een redelijk druk dagje.  Eerst verjaardagslunch van Sjoerd in Deventer, snel weer naar Zwolle,  auto volgeladen met niet alleen reisbagage,  maar ook met een paar dozen met kledingstukken, hoedjes et  etc voor een mevrouw van de kostuumvereniging, die toneelgroepjes leidt voor mensen met beperkingen. Zocht me even suf in een buitenwijk in Delft maar toch gevonden en toen naar Teun, waarmee ik gezellig in de stad at. Dan is den Haag lekker dichtbij en nog even gezellig een wijntje met Nettie en naar bed, want ik wilde vroeg rijden ivm de voorspelde pinksterdrukte op de Duitse wegen. Dus we reden even voor 8 weg en hadden op een paar heel kort durende "staus"na, gewoon een voortreffelijk helemaal niet druk tochtje. En om 14.30 in Würzburg.  Ons hotel bleek aan de rand van de stad  aan de overkant van de rivier te liggen en hoog er boven,  met een schitterend uitzicht  en in de verte de enorme vesting.

Met de auto dus naar die alt Stadt, prima parkeergarage vlakbij. Helaas is er een feest op het marktplein voor de Mariakapel kerk zodat daar niet veel van te zien is  maar het grote glas sylvaner trockener weisz wijn weinig maakte dat snel goed.  Vervolgens wandelden we door de ,voor het grootste deel nieuwe Altstadt, de oorlog heeft hier genadeloos toegeslagen, naar de augustin kirche, die helaas met vreselijke lampen voor een of andere voorstelling wordt klaar gemaakt.

Dan breekt een fors onweer los en schuilen we eerst tegen de kerkdeuren en dan weer in de kerk, tot het na een kwartiertje weer wat afneemt.  We lopen terug naar de St Kilian kerk  en de Neumunster Dom. Beide zwaar beschadigd en herbouwd, in de laatste een aantal fraaie koppen gemaakt door Riemenschneider, die uit de ruïnes zijn gered. Langs het stadhuis en een fraaie fontein terug naar auto. 'S avonds in het hotel rustig en lekker gegeten.

1. Lisette:
    3 juni 2022
    Je bent dus al in Wurzburg! Dat is snel?
    Morgen verder of nog een dag. Hoe dan ook ve4heug me op de volgende verslagen