Naar Denekamp

5 juni 2021 - Beuningen, Nederland

Het heeft aan  het eind van de nacht gegoten maar tegen 8 uur wordt het duidelijk lichter in de lucht en als we ons broodje van gisteren met een  kopje thee op hebben  is het droog. We laten ons "chalet" ik noem het een stacaravan achter ons.  Het was prima en na wat kleine problemen met de accu van Jenny; er zat wat regenwater op terwijl ze hem erin schoof, gaan we weer opgewekt op weg. We hebben besloten en stuk af te snijden langs de Vecht naar Den Ham omdat we redelijk op tijd bij ons adresje van vrienden op de fiets moeten zijn. Wel leuk mevrouw belde gisteravond op om dat te vragen omdat zij en haar man om 6 uur in de kerk moeten zingen

. We gaan dus bij Marienheem rechtdoor naar Sibculo,waar we even wat inkopendoen voor de lunches van vandaag en morgen,zondag. Dan over rustige binnen wegen en zo nu en dan een fietspad naar Geesteren . Langs heel verstilde kanaaltjes,die vroeger zeker turf afvoerden vanuit dit veengebied. In Geesteren hebben we behoefte aan koffie en wat blijkt : wij zijn de eerste gasten die weer binnen in de gelagkamer mogen zitten  na de eindeloze lockdown. We worden zeer welkom geheten en eten er maar een taartje op! Dan even langs de verse bakker voor broodjes en rustig door naar Tubbergen.  De kerk heeft een 16E eeuwse  toren van Bentheimersteen. Daaraanvast zit ern kerkgebouw uit 1896 waarin schitterende glazen van 5 generaties glazeniers van de familie Nicolas . De laatste Diego Nicolas heeft zijn atelier in Tubbergen.   Zeer de moeite waard. Even na Tubbergen vinden we een prettige picknickplek, maar weer komen er rupjes uit de eiken gewaaid en we vertrouwen ze nog steeds niet. De lucht betrekt en we voelen een paar spatjes dus toch de jassen maar aan maar gelukkig valt het reuze mee. Ook Ootmarsum heeft een fraaie kerk maar die is helemaal uit de 13e eeuw met natuurlijk latere  uitbreidingen. Een mooie rustige kerk.  Ootmarsum is verder een ontzettend drukke caravanserai met overvolle terrasjes dus stappen we gauw weer op. De route leidt ons elke keer door alle nieuwbouwwijken van de plaatsjes waar we door komen en er is behoorlijk aangebouwd met zo nu en dan monsterlijke semi-oude bouwsels.  Dan rijden we langs de watermolen van Singraven waar een zeer interessant schoepenrad in aanbouw is, duidelijk om het water in de dinkel weer naar boven te  kunnen malen als het te droog wordt . Dwars door Denekamp opweg naar onze vrienden op de fiets waar we lekker thee kunnen drinken op de kamer en ik nu in de enorme tuin de blog schrijf. Toch weer 58 km

1. Rineke:
    5 juni 2021
    Veel fietsplezier nog voor de komende 2 etappes!
  2. Bobo:
    6 juni 2021
    Wat een leuk verhaal weer! Konden jullie zomaar de kerken van tubbergen en ootmarsum in?